Vänsterns nya gullegris

Fan, jag borde ha skrivit det här för två veckor sen då jag först kom att tänka på det, och formulerade den ena magnifika frasen efter den andra. För i sådana fall hade jag kunnat skriva en vad-var-de-jag-sa krönika nu. Men nu gjorde jag ju inte det så nu kan jag ju inte skriva en "sådan" krönika utan får helt enkelt försöka återskapa alla magnifika fraser som jag vet har huserat i min hjärnbalk. Sedan vet ju inte du att jag tänkte på detta för två veckor sedan så jag kan ju lika gärna ljuga.

Men iallfall.

Efter att vänner har sagt det, böcker har sagt det och slutligen magasin har sagt det så har det lilla fröet växt till en växt som knappt får plats längre så jag måste väll ta och erkänna något som jag egentligen inte vill tro på. Men tillslut har jag börjat ifrågasätta i dessa tankegångar själv och nu är det ett faktum
(efter att ha erkänt detta faktum för mig själv upppenbarade sig en ny värld där detta faktum varit ett faktum länge, men nog om det)
Vänstern består inte av arbetarklass. Arbetarklass är som regel ignorant. Vänster är du om du är akademikerbarn eller medelklass (vilket i sig är samma sak men nog om det). Vilket gör att akademikerbarn leker arbetarbarn och arbetarbarn fnyser åt akademikerbarn som läser böcker och försöker sätta sig in i och förstå hur arbetarbarn har det och arbetarbarn fnyser åt akademikerbarn som kämpar för arbetarbarn eftersom de har läst böcker och förstår hur arbetarbarn har det och arbetarbarn fnyser åt akademikerbarn som läser.... Vilket gör allting jävligt märkligt och ofullständigt.
I vilket fall som helst så är det inte poppis att kämpa för arbetsklassens rättigheter längre.

Gissa vad som är det nya?

Miljön.

Det är helt okej i sin sak men det avslöjar vilka som är vänster. För nu är det ingen som kämpar för arbetarnas rättigheter längre och det kan bara bero på två saker. Antingen finns det inga arbetare längre eller så fanns det inte så många arbetare bland vänstern som man kanske kunde tro.

Det jag menar är att man blir besviken när man diskuterar rättvisa och solidaritet och alla är överens om att "de där uppe" har det så lätt för sig och så visar det sig att ingen någonsin har varit ens i närheten av ett fabriksgolv.

Men du då? Du pluggar väll på u n i v e r s i t e t?
Ja, ja, men det blir ju ingen spänning om inte jag också hycklar lite grann.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0