Vågar jag detta?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=644744

Jag vet inte riktigt om jag vågar ge mig i kast med detta eller politik över huvudtaget. Jag har läst lite bloggar och lite nyheter och politik är ändå rätt viktigt för de flesta och det är mycket viktigt att vara korrekt.

Jag tror inte att jag är så korrekt, jag vet nämligen att jag inte kan veta allt och tycker kanske inte nödvändigtsvis med hjärnan. Och det kan bli problematiskt.

Å andra sidan är jag bortskämd, där jag kommer ifrån är det inte ett krav att veta något och helst ska du inte tycka något heller och om du mot förmodan skulle göra det måste du tycka som alla andra, annars har du fel oavsett vad du än vet.

Men iallafall.

Varför ska det vara så svårt för dom som har pengar att förstå att även de som inte har pengar behöver pengar för att leva. Visst kan man hänga upp sig på vart gränsen går för hög och låginkomstagare eller "viljan av att pröva något nytt" eller allmänt gnäll om att man inte "får" tjäna pengar i Sverige.

Det mest grundläggande av allt är att du måste ha pengar för att kunna leva. Och om du inte har det så kan samhället erbjuda det ena av två alternativ, hjälp eller ingen hjälp. Förhoppningsvis vill man leva i ett samhälle som erbjuder hjälp till de som inte har någonting. Synen på varför människor inte har någonting brukar få direkt effekt på hurvida samhället vill hjälpa eller inte. Har du inga pengar för att du är lat och dum får du heller inga pengar av samhället. Har du inga pengar för att livet är orättvist och vi tvingas acceptera det faktum får du antagligen hjälp. Samhället är alla vi som bor här, oavsett pengar eller inte.

Den som inte vill dela med sig av sina pengar vill inte leva i ett samhället som hjälper de som inte har pengar, förhoppningsvis är denna person konsekvent nog att tycka detta även om personen blir barskrapad. Så brukar inte vara fallet.

Fördelningen mellan de som har pengar och de som inte har pengar brukar även vara majoritet av det senare.

Det samhälle vi lever i nu vill inte dela med sig av sina pengar. Vilken syn har då samhället på de som inte har några pengar? Och vilka var samhället? Och vilka är det som är i majoritet?

Tyvärr måste jag säga att de som inte har några pengar har satsat på att få ett samhälle där de inte får några pengar för att de är lata och dumma.

Jag säger som Al Gore. Vi lever i en tid av konsekvenser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0