Disney



En låt som jag altid har nynnat på men inte haft en aning om vart den kom ifrån. Har vid olika tillfällen frågat om någon vetat vilken sång det varit med alla har ställt sig lika frågande som jag. Dock snubblade jag över den för några år sedan då jag letade efter sånger från kända disney filmer.

Jag var grymt besviken på DIsney då jag upptäckte att de flesta (om inte alla) av deras "sagor" är sagor, berättelser och myter som har funnits sedan länge i världens alla hörn. Vilket gjorde att jag inte alls tyckte om Disney och såg med skepsis på allt de "skapade". Men, man kan tänka på det på ett annat sätt. Man kan se det som positivt att Disney ändå tar fram och gör gamla berättelser, sagor och myter populära igen och ibland även gör dom bättre. Sedan kan man kritisera sättet de gjort det på, att det som oftast inte alls finns någon referens till vartifån deras ideér kommer, för som sagt, oftast är de inte deras egna. Jag tycker iallafall om Disney, inte allt de slafsar ur sig men en stor del. Dessutom så tillhör jag generationen då Disney är en stor del av ens barndom. Jag kommer ihåg att den årliga Disneyfilmen var något stort och den måste bara ses och jag var så avundsjuk på alla mina kompisar som hade en massa disneyfilmer. Tillslut fick vi dock två, Skönheten och Odjuret och Peter Pan. Peter Pan var egentligen en hyrfilm som vi fick antagligen för att vi sprang där hela tiden och hyrde filmer och antagligen för att mamma och pappas affär låg precis bredvid. Idag är det en begravningsbyrå. Vilket även symboliskt är vad som hände med bygden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0