Gammal tanke...

Jag tror jag satt på en statsvetenskap- lektion när jag plitade ner det här. Jag tror jag var arg på något också så det verkar nog lite osammanhängande..

Jag har funderat på en sak. Det kan vara att blanda ihop olika argument från två olika sidor till ett. Men om vi utgår ifrån att det jag hör från olika håll får vara enskilda röster från en stor enhet borde det gå att se orimligheten i resonemanget som alla små röster för tillsammans.

Sverige är världsledande på bistånd. Vi har nått EU:s mål med marginal och är ett av dom länder som faktiskt har dikterat biståndpolitiken i EU. Vi ger alltså mest av det vi har för att jämna ut orättbvisorna i världen. Orättvisor jämnas bara ut om de som har avstår från lite för att de som inte har ska få något. Det kan vil väll vara överens om? Och det är vi ju även ganska stolta över och eftersom vi driver biståndspolitiken i EU till att bli som vår får man väll ändå säga att vi även anser att det är såhär det ska vara.

Men.

Allmänna röster, speciellt ifråga om A- kassan o. dy. bedyrar att man inte får tjäna pengar i Sverige, att det är fult endast för att om man tjänar pengar tvingas man ge bort en del till dom som inte tjänar så mycket. Dessa röster, som även de representerar Sverige och en allmän åsikt, vill inte ge ifrån sig sina surt fördärvad slantar för att de anser att de som inte har är lata, dumma och oengagerade. De som inte har, har inget eftersom de inte vill lyfta på arslet och de ska därför inget få från dom som har.

Alltså.

Internationellt ger vi mest av alla som har till dom som inte har.
Nationellt vill vi inte ge någonting till dom som inte har.

"Men det fattar du väll, de i U- länderna har ju sämre förutsättningar än vi i I- länderna"
- Om du tror att alla inom samma land har samma förutsättningar är det inte bara synd om dig, du har antagligen alla förutsättningar som andra inte har. Det är när du inte har något som du vet om att du inte har det.
"Men hur kan vi då veta att U- länderna inte har något?"
- Därför att biståndpolitiken är bara skitsnack. Den finns inte för att utveckla, den finns för att utnyttja och orsaken till att Sverige ger mest är för att Sverige traditionellt sett har styrts av solidaritetstanken, om att alla har inte allting nationellt och kan applicerat detta på det internationella tänkandet. Men nu har det vänt på den nationella arenan och solidaritet är något korkat som man ska skämmas över.

Jag tycker att Sverige kör med falsk marknadsföring som kör hårt med solidaritetstanken i EU men hackar sönder den på hemmaplan.

"Men, åh, du kan ju inte jämföra bistånd med höga skatter, det ena är ju så stort, åh, du fattar ju inte."
- Nä visst, det gör ju aldrig. Men hur tror du att Sveriges bistånd bekostas?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0