Hemma med sjukt barn

Jag har tänkt på en sak, fast det var igår tror jag. Jag såg på nyheterna i förbi farten och fick reda på att det är jättemånga som ljuger om att de har ett sjukt barn. Och detta ska kosta väldans massa pengar. Både tv4 och svt har tagit upp denna sak.

Detta rapporterades naturligtvis som alldeles förskräckligt att nästan var fjärde som anmäler hemma med sjukt barn ljuger. Och det är ju inte så bra att ljuga kanske men frågan är om vi verkligen har lidit av detta. Och frågan är om vårt välfärdssystem grundar sig på att vi spenderar skattepengar på att jaga fuskare.

Det ska kosta 110 miljoner att skärpa systemet och se till att det inte går att rapportera hemma med sjukt barn om du inte kan bevisa att ditt barn är sjukt. Frågan är då hur många miljoner som försnillats bort, är det mindre än 110 miljoner så går det plus minus noll i pengar och kanske lite plus i välmående för dom som anmälde sjukt barn trots att deras barn inte var sjukt. För de kanske bara ville ha en vilodag eller göra något roligt eller vad som helst. För jag har svårt att tro att någon skulle fuska till sig en sådan ledighet med tanken att "nu, minsann, lurar jag till mig skattepengar".

"Du är ju dum på riktigt, det fattar du väll att man inte kan acceptera fusk på det sättet"
- Jag tycker vi kunde ha spenderat dom där 110 miljonerna till att kontrollera så att Skandia cheferna gjorde som de skulle och inte bokstavligt talat sno andra människor surt fördärvade sparpengar. Det vore något att satsa 110 miljoner kronor på, inte att jaga efter föräldrar med blåslampa för att de vill ha en extra vilodag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0