Replik

Fick en tänkvärd kommentar...

Postat av: Självmord ger mig kalla kårar
När man påstår att ett självmord är egoistiskt och fegt är det väl handlingen i sig och inte egenskaper inom individen som utförde det som man pratar om? Allt beror väl dessutom på omständigheterna runt omkring och måste bedömas från fall till fall. Sedan är även sättet du dömer personen som uttalade sig om det lite intressant. Hur kan du låta ett uttal av en högstadiebrud, som kanske vid det tillfället uttryckte en enligt dig konstig åsikt, ligga till grund för vad hon vet eller inte vet idag? I övrigt tänkvärda reflektioner...
2008-apr-11 @ 00:00

Det är klart att det är handlingen som det refereras till men i den goda viljans stress att få ungdomar att reflektera över känsliga ämnen så kan det lät bli fel. Å andra sidan så är det ju individen som utför handlingar vilket gör att handlingar och invdivider är inte helt åtskilda även om en handling kan göras av flera individer. Mobbning är ett bra exempel, där är handlingen en sak som alla tar avstånd ifrån men det är inte sagt att man nödvändigtvis avskyr den som mobbar. Men den som mobbar har fortfarande en ansvar över sina handlingar och det är ett ansvar som ligger på just den individen och ingen annan.

Jag försöker vara jättenoga med att inte nämna namn i min blogg. Dels för att jag skriver inte för att hänga ut enskilda människor och dels för att jag tycker inte att personangrepp är något att ägna sig åt (däremot inte sagt att jag är helt fläckfri inom detta men det är min strävan iallfall) Jag vet inget om vad denna person vet och inte vet idag men jag hyser inget personligt agg mot denna person. Att skriva så var mer ett sätt att förstärka hur korkad jag tycker att hela situationen var. Enbart en förstärkning för att få texten att låta angelägen och inte ett sätt att förtala någons person idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0